هوش تجاری معنای بسیار گسترده ای دارد. این سیستم بیشتر به عنوان “مجموعه ای از ابزارها ، فناوری ها و محصولات نرم افزاری” شناخته می شود که به منظور جمع آوری داده ها از منابع مختلف، یکپارچه سازی، تجزیه و تحلیل آنها و نهایتا به اشتراک گذاری شان مورد استفاده قرار می گیرند. هوش تجاری فرایندی است که از طریق آن شرکت ها از استراتژی ها و فناوری هایی برای تجزیه و تحلیل داده های فعلی و تاریخی و با هدف بهبود تصمیم گیری استراتژیک و ارائه مزیت رقابتی استفاده می کنند.
سیستم های هوش تجاری فعالیت هایی نظیر جمع آوری داده، ذخیره سازی داده، و مدیریت دانش را با تجزیه و تحلیل داده ها ترکیب می کنند تا بتوانند داده های پیچیده را به اطلاعات عملی و معقول تبدیل نمایند. این اطلاعات برای پشتیبانی از تصمیم گیری های موثر، استراتژیک و عملیاتی استفاده شود.